si mai multa lume, si mai putini oameni
Despre ..pisiciBlogArhiva blogGalerieSeriiComercialblog rss
 
Un secol de crize
2009-07-07 13:06:37
Cred ca am auzit cu totii o asociere de cuvinte in ultima perioada incat am ajuns sa nu ne mai dam seama de celelalte intelesuri ale primului.

Criza financiara! Criza, financiara?

Nu! Nu financiara. Orice alt fel de criza, dar nu financiara. Criza de idei, de conceptie, de identitate (mai ales), de valoare, de ce vreti voi, numai financiara nu. Asa-zisa financiara este doar varful furunculului. Este un hop pe sosea care ne-a facut sa ne trezim din motaiala care ne-a prins la volan. Hop care ar fi putut fi evitat daca am fi tinut volanul cu ambele maini si ochii pe sosea. De fapt noi ca specie suntem predispusi la a pierde directia, dar in ultimii 15-20 de ani totul s-a accelerat. Suntem din ce in ce mai multi, enorm de multi, si non-valoarea creste exponential.
De asta e mai usor pentru unii sa masoare succesul in casa, masina, bani, vacante in statiuni scumpe si nu in lucruri pe care stii sa le faci si oameni ai caror ochi stralucesc datorita tie.
Am simtit de mai multe ori dorinta de a ma departa cat mai mult de lume, de tot ce inseamna sistem economic si actuala civilizatie, dar in timp ce scriu randurile astea cred ca dorinta asta a ajuns la apogeu.
Scopul capitalismului a fost de prostire a maselor de oameni, de a-i lasa needucati pentru ca oamenii educati sunt periculosi, pun intrebari, se gandesc la alternative. Prea multi oameni tineri fara o idee de ce vor sa faca in viata. Prea multi care aleg valul.

Criza de identitate!

Am asteptat (si asta e doar un exemplu referitor la romani, dar ideea e general valabila) sa vina americanii sa ne salveze. Si au venit. Au venit exact cand nu mai aveau piata de desfacere pentru stilul lor de viata. S-a zis ca suntem cu zeci de ani in urma lor. Macar de ne-am fi tinut de asta, dar stilul risipitor, fara respect fata de ceea ce ne inconjoara a prins foarte bine la noi. O zic cu mandrie: Nu am prea multe de-a face cu sistemul economic! Nu e fuga de responsabilitate, pur si simplu imi dau seama ca cineva va trebui sa plateasca toata inconstienta, si refuz sa iau parte la mascarada.
Este mult mai usor sa cumperi valori materiale decat sa iti construiesti propria-ti fiinta ca fiind o valoare. Prima se rezolva cu un credit la care vor plati si copiii, pentru a doua trebuie vointa (surprinzator, doar atat mi se pare ca trebuie de fapt).
Suntem intr-un camp de urzici, si calea batatorita s-ar putea sa nu fie neaparat cea mai buna!
Cate proiecte gen bookblog stiti, si cate rezultate sunt pentru tunning auto?

A trecut o luna de cand am scris postul asta (mi-e si rusine sa-i dau lui Andrei link spre el, ca l-am intrebat de concurentii bookblog, eu nefiind in tema). Am crezut ca ce se intampla nu poate fi asa negru.
.01
Cristina
2009-07-07 15:21:21
Asa-i, Sorin, ai perfecta dreptate. Si eu credeam la fel ca tine - ca numai fugind de lumea asta se mai poate supravietui. Asta insa pana cand am aflat ca ceea ce vedeam eu era doar o cutiuta, un spatiu in care drama unei istorii zbuciumate si a unui caracter national ingrozitor de delasator s-au imbinat intr-un mod nefericit. Am ajuns sa vad ca se poate si altfel - cu mai multa modestie, cu mai multa educatie. Nu am fost genul care sa imbratiseze valorile vestice "by default", dar spun cu tristete ca am realizat ca inca suntem mult in urma "lor" - si de data asta nu din punct de vedere al consumerismului sau al PIB-ului, ci al valorilor. Desigur, "orice padure are uscaturile ei", dar faptul ca am descoperit ca exista societati traibile, cu idealuri mai putin materialiste, ma face sa mai sper ca o putem transforma si pe a noastra. E o lupta grea, e drept, dar dezertarea ar insemna a renunta tocmai la aceasta vointa despre care vorbesti tu. Este o criza de identitate, da, dar este rezolvabila. Si intocmai precum in cazul afectiunilor psihologice este nevoie intai sa recunoastem problema iar apoi sa fim determinati sa o rezolvam. La nivel colectiv primul pas a fost facut, as spune - toti romanii cu scaun la cap sunt constienti de omniprezenta a ceea ce tu numesti "prostire in masa". Mai ramane doar sa depasim resemnarea mioritica si sa ne apucam sa schimbam ceva. Se poate. Mai tii minte? Impreuna. Altceva.
.02
Sorin Buturugeanu
2009-07-07 22:50:59
@Cristina Ai dreptate, cu acea vointa se poate. Dar si tu vorbesti din Olanda :)
.03
Victor
2009-07-07 23:06:00
Am o vorba: atat poate specia! Si cand am zis specie, ma refer la tehnologie, sisteme sociale, econonice si politice care formeaza, ceea ce numim in prezent, civilizatie.
Trebuie sa recunoastem ca omul este totusi un animal (cu doar cativa reprezentanti deosebiti) in al carui comportament instinctele au un rol major. Traim intr-o jungla cu o forma ciudata de selectia naturala, in care din pacate nu cultura este la mare pret si in care supravietuieste cine poate si cum poate.
Salbaticia asta se manifesta incepand de la nivelul individului si pana la tari si state, de pe vremea celor mai vechi imperii si pana azi, cand "imperiul" anglo-saxon o va lasa mai usor cu "exportatul libertatii" in alte state, ca deh, hartia numita dolar incepe sa se ieftineasca.
In loc de dat cu bata in cap, s-a trecut la dat "tunuri" prin scheme financiare, in loc de sclavagism fatis cu biciu, s-a trecut la exploatare cu salarii mizere in tari din lumea a treia. Scopul nu mai este doar transmiterea genelor, ci a devenit perpetuarea puterii, a averii, a privilegiilor.
Si eu visez sa scap de oras si de aglomaratia din el, dar regulile jocului nu-mi permit. Si mai visez sa strang pe primii 500 de oameni, cei mai mari savanti si intelepti si sa-i inchid intr-o incapere si sa nu le dau drumu' pana cand nu vor pune bazele unui nou model economic, cu noi reguli. Poate-o iesi ceva bun. Particula lui d-zeu si teoria unificarii campurilor mai pot astepta. Societatea umana are alte probleme fundamentale muuult mai grave. Intai sa rezolvam chestiunile primordiale.
Mai visez sa scapam de politicieni, pentru ca tehnologia de azi ne-ar permite sa votam "la distanta" legi, ca la un referendum, si poate chiar sa elaboram legi. Mai visez ca "guvernul" sa fie de fapt un super computer care sa ruleze un program ce va dicta modul in care sunt cheltuiti banii din visteria statului. Ca de imbecili si avari ajunsi in functii de conducere sunt satul.
Mda, vise. Cred ca doar la urmatorul "reset" (ceva catastrofal la scara globala) se va incepe construirea a ceva nou, de la zero.
.04
Sorin Buturugeanu
2009-07-07 23:49:22
@Victor
Chiar mi-a priit ce-ai scris. Singura problema e ca si "savantii" au probleme la motor. Ca si psihiatrii foarte buni, care numai sanatosi nu sunt. Cred ca obsesia ne caracterizeaza ca specie, si orice e facut prea mult nu duce decat la denaturare. S-o zice ca suntem cea mai evoluata specie (de fapt noi o zicem) dar de fapt suntem cea mai complicata. Cred ca zicala "un proiect nu e terminat cand nu mai ai nimic de adaugat, ci cand nu mai ai nimic de scos" se poate aplica la scara mai larga.
Lasa un comentariu
Comentariile trebuie aprobate, deci nu vor apărea imediat pe site. E o soluție de moment împotriva spam-urilor.



©Sorin Buturugeanu - 2006-2024. Toate drepturile rezervate. Reproducerea integrala sau partiala a materialului de pe acest site fara acordul autorului este ilegala.